Velkommen til LARDAL

Lågendalsruta

Lågendalsruta startet ikke med full drift før 15.juni 1926, men i desember året før sto de fire første rutebilene klare i Svarstad der garasje ble oppført og kontorlokaler leid.Ingeniør Gunnar Kavli ble rutas første driftsbestyrer.

Larvik og Oplands Automobilselskap hadde allerede trafikkert strekningen Svarstad – Larvik siden 1914, men med åpen bil. I retning Kongsberg fantes det bare en sommerrute med plass til 8 passasjerer, så det var et stort behov for bedre kommunikasjon. Det hadde vært planer om jernbane i Lågendalen, men myndighetene hadde ikke funnet lønnsomhet i prosjektet, og det endte med at det ble Statsbanene, ikke Vegdirektoratet, som skulle stå for driften av en ny rute mellom Kongsberg og Larvik. Med de Tyske, innelukkede FWD-vognene ble det langt mer komfortabelt, men problemene sto i kø spesielt vinterstid. Vinteren 1927 var det snøstorm, og en rapport forteller:

..snedybden var paa sine steder over en meter efter at hestebrøitningen var gaat… siden sneveiret begyndte har al privat biltrafikk staatt stille, selv inden Larvik bys grenser.. snebrøitning er utvilsomt et felt med plass for mange forbedringer endnu..

I år er det 75 års jubileum, og fremdeles er det aktivitet også i verkstedet. Her utføres vedlikehold og reparasjoner av moderne materiell, side om side med minner om tidligere epoker. Godt utstyr som vedlikeholdes varer, og det er flott å se at ikke alle bedrifter moderniserer alt. Jeg kommer tilbake med mye mer om ruta i kommentarer etterhvert, og forhåpentligvis har andre historier, bilder mm. å komme med?

Vist 536 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

I 1926 overtok Sigurd Sagen som driftsbestyrer, og det var først 15.juni den sommeren full drift ble satt i gang. Etter at de fire FWD-vognene ble hentet i Oslo den 15. desember året før, møtte sjåførene et usedvanlig vanskelig vinterføre. Kjøringen fra Oslo ble betegnet som fremragende sjåførprestasjoner, og det ble sagt at bilene var så tunge på rattet at sjåførene ikke hadde problemer med å holde varmen i bare skjorteermene midtvinters.

Den første vinteren var ment som en prøveperiode, og allerede på den første ordinære turen ble det problemer. Bilene kom avsted, men pga. snøvær måtte de etter en stund gjøre vendereis til Svarstad. Selv om passasjerene etter dagens standard hadde det kummerlig ombord, var de innelukkede vognene et framskritt fra Opelen med massive gummihjul som tidligere hadde vært i bruk mellom Larvik og Svarstad. (Her fra en prøvetur i 1914)

Det var A/S Larvik og Oplands Automobilselskap som driftet ruta, og det ble kjølig for de reisende selv om det på vinterstid ble trukket en kalesje over. Kaldest var det visstnok på vei utover til Larvik, mens det på returen jevnlig ble kommandert stopp for en dram, og sjåføren ble ikke glemt..

Denne vinteren 1926 viste det seg snart at de nye vognene ikke kunne klare å dekke behovet og var vanskelige å kjøre.Det ble satt inn andre busser på de lange rutene, og det ble kjørt rene godsruter ved behov. Både brøyting og veiene i seg selv gjorde det vanskelig, og i en aviskommentar om veisituasjonen sto det:

Det bør bli et folkekrav å få utvidet og utbedret Lågendalsveien, som stykkevis er så smal at det er noe av et under at Lågendalsbussen kan baute seg fram uten å få flenget av ytterveggene.

I 1927 fikk de et annet problem, da det var storflom i Lågen. Hovedveien sto da under vann mange steder, og passasjerer og ilgods ble rodd over flomstedet til ventende bil på andre siden. Her fra Røsholtmoen.

Informasjon, sitater og bilder er hentet fra Lågendalsrutas jubileumsberetning ifb. med 50 års-feiringen i 1975.

Z-1823 White 1948??, er litt usikker på årsmodell er restaurert og befinner jeg hos et par entusiater på Jæren som har gjort denne kjempejobben.

Bildet fra storflommen i 1927 (se over her) viser bilde av G-9115. Dette var en TRAFFIC, som Laagendalsruten fikk inn blant sine rutevogner. Bilen må ha vært gammel før den den ankom vårt distrikt. Om min informasjon er rett, ble den første gang registrert den 30. september 1920. Den 26. februar 1924 hadde den vært registrert hos politimesteren i Kongsberg og hadde den gang fått kjennemerket F-399. Dette nummeret beholdt den til 30. oktober 1926.
Den 8. juli 1927 kommer den “til Larvik”. Med kjennemerket G-9115 blir den innført i lokalpapirer hos Politimesteren i Larvik, da med Statsbanerne som eier og Laagendalsruten, Svarstad som erhverv sted.
Heldigvis finnes det altså fotografier av denne bilen, for allerede julaften (24.12) 1929 ble skiltene innlevert og det opplyses senere at rutevognen hadde blitt solgt til Gustav Thrane Steen i Bøgdø Allè 51b i Oslo den 21. juni 1930. Kanskje har den blitt tatt i bytte her inne mot et nytt kjøretøy.(Så vidt vites, kom aldri denne Trafficen til å få Z-skilt.)
Ellers nevner jeg at den nok var levert av The Traffic Motor Truck Corporation (USA). Understellsnummeret var 54448, den hadde 5 sitteplasser, var en kombinertvogn med 1875 kg nyttelast og dekk av typen luft (altså ikke massivehjul.). Motoren var en firesylindret bensinmotor. Den skal (kanskje i bestefall??) klart en stigning over tid på 1:4. Innkjøpsprisen var 15250 kroner.
Denne informasjonen er innsamlet av Jan Einar Bredal, Larvik.

Mange takk for interessante og detaljerte opplysninger Jan Einar. Jeg synes bildet er ekstra artig fordi jeg bor noen få hundre meter fra stedet der det er tatt. Huset på høyre side i bakgrunnen er det som Røse Landhandel holdt til i, men jeg har ikke kunnskap om det var butikk der i 1927.

Siden jeg skrev dette innlegget har verkstedet i Svartstad opphørt, og lokalene leies nå ut til Svarstad Bil, så nå er det langt mindre kjøretøy som får sitt stell der.

Annonse

Nye bilder